آموزش برنامه نویسی ++c - درس 5 - نوشتن برنامه ++c با آرگومان ورودی


https://www.partoyar.com/uploads/media/برنامه نویسی ++c - سی پلاس پلاس
انتشار: پنجشنبه, 07 اسفند 99
بروزرسانی:یکشنبه, 22 فروردین 0
قیمت: 0 0 تومان
تعداد مشاهده: 205
تعداد نظرات:0
لینک کوتاه:
  دسته بندی:     برنامه نویسی ++C   


در درس پنجم از سری آموزش های زبان برنامه نویسی ++c به آموزش  نحوه نوشتن یک برنامه در سی پلاس پلاس با گرفتن ورودی از کاربر می پردازیم.

1) آرگومان چیست؟

فرض کنین میخواهیم یک برنامه ای بنویسید که دو عدد را بگیرد و نتیجه را به ما بدهد. دو راه پیش رو داریم.

1) دو متغیر را تعریف کنیم و برای هر بار ران برنامه متغیر را عوض کنیم و برنامه را ران کنیم. 

// Name of program mainreturn.cpp 
#include  
using namespace std; 

int main() 
{ 
int a=5; int b=10 ;
	cout << "Sum =  " << a+b 
	<< "\n"; 
 

	return 0; 
} 

2) وروی ها را به صورت آرگومان به تابع اصلی بدهیم. 

// Name of program mainreturn.cpp 
#include  
using namespace std; 

int main(int argc, char** argv) 
{ 
	cout << "Sum= " <<  argv[1]+argv[2]  << "\n"; 
	 
	return 0; 
} 

چه اتفاقی افتاد؟؟

در برنامه اول دو متغیر عددی تعریف شد که با ران برنامه نتیجه را چاپ می کند.

در برنامه دوم وقتی برنامه ران می شود باید به آن ورودی  مورد نظر را پاس داد یعنی ران برنامه به صورت زیر است. 

g++ mainreturn.cpp -o main 
./main 1  2

این کار باعث می شود که هر تعداد بار که دوست داشتیم از برنامه استفاده کنیم .

حال تصویر کنید که میخواهید یک برنامه ای بنویسید که 1000 عدد را با هم جمع کند!. راحل چیست؟!

// Name of program mainreturn.cpp 
#include  
using namespace std; 

int main(int argc, char** argv) 
{ 
	int sum=0 ;
	for (int i = 0; i < argc; ++i) 
    {
		sum += argv[i]  ; 
    }
    cout << "sum = "  << sum  << "\n"; 

	return 0; 
} 

 دیگر نیازی نیست تعداد مشخص باشد . میتوان هر تعداد آرگومان که دوست داشتم مشخص کنیم. 

اینجاست که ارزش آرگومان مشخص می شود. در واقع آرگومان به برنامه توانایی جادویی می دهد.

 

 

2) چطور یک برنامه  داری آرگومان بنویسیم؟

 حتما تا الان جواب این سوال را گرفته اید. 

بلی

برای نوشتن برنامه دارای آرگومان باید در درون main  دو متغیر تعریف کنیم. 

 

// Name of program mainreturn.cpp 
#include  
using namespace std; 

int main(int argc, char** argv) 
{ 
} 

 

در اینجا دو متغیر داریم. argc  و متغیر argv

argc  یک متغیر مثبت  عددی است و تعداد پارامترهایی که به برنامه پاس داده می شود را شمارش می کند. در حالت پیشفرض مقدار 1  دارد.

argv  یک  متغیر از جنس رشته و به صورت آرایه است. 

اولین مقدار آن نام برنامه است. این مقدار همان argv[0] است.

مقدار های دوم به بعدی وروی ها  هستند.

3) قوانین پاس دادن متغیر ها ( آرگومان ها) چگونه است؟

1) ارگومان ها با استفاده از فاصله (space) از همدیگر جدا می شوند. 

2)  در صورتی که خود متغیر فاصله داشته باشد باید آن را درون کوتیشن (" )  قرار داد.

 

 

 

 

 

دانلود این مقاله
  برچسب ها :    



محدودیت در دسترسی

برای مشاهده کامل این قسمت وارد سایت شوید

ورود عضویت

  شبکه های اجتماعی

در شبکه اجتماعی اینستاگرام هر روز تخفیف داریم. آکادمی پرتویار در اینستاگرام دنبال کنید تا در جریان این تخفیف ها قرار بگیرید

گروه تلگرامی مونت کارلو با بیش از 400 عضو مخصوص پاسخ به سوالات شما عزیزان است

از طریق واتس آپ با ما در تماس باشید

میخوای کد نویسی را حرفه ای یاد بگیری ؟ کلیک کن!

  جستجو

تلفن تماس

برای مشاوره- درخواست کارگاه و ... با شماره 09372846654 تماس بگیرید

  پنل کاربری

ورود عضویت

سیستم مدیریت درمان پرتویار

یک سیستم قوی و جامع برای مدیریت فرآیند های درمان در

  • مدیریت بیماران
  • مدیریت کاربران و پرسنل
  • سیستم گزارش گیری
  • ایجاد صورتحساب بیماران
بیشتر بخوانید

  دسته بندی


سیستم مدیریت پروژه پرتویار

یک سیستم قوی برای مدیریت کارها و برنامه های شخصی و سازمانی

دارای قابلیت تعریف پروژه، کار، مدیریت اشخاص، مدیریت درآمد ها

بیشتر بخوانید