پروژه طراحی سیستم شناسایی مواد در کد مونت کارلو mcnp

  • صفحه اول
  • پروژه طراحی سیستم شناسایی مواد در کد مونت کارلو mcnp
image

پروژه طراحی سیستم شناسایی مواد در کد مونت کارلو mcnp

در این پروژه هدف این است که سیستم شناسایی مواد مختلف در کد مونت کارلو mcnp طراحی شود و با بهینه کردن این سیستم بتوان مواد مختلف را هنگام عبور از گیت های شناسایی ( مثل فرودگاه ها یا گمرک) ؛ شناسایی کرد. تکنیک های مبتنی بر مونت کارلو به ما کمک می کنند تا بتوانیم به ارزیابی دقیق از و تحلیل عملکردی سیستم بپردازیم و با بهینه کردن سیستم، به نتایج مطللوب بپردازیم.

نحوه عملکر گیت های شناسایی

گیت های شناسایی به دو دسته تقسیم می شوند.  

گیت شناسایی مواد

  • گیت های مبتنی بر اشعه ایکس
  • گیت های مبتنی با اشعه گاما یا نوترون 

گیت های مبتنی بر اشعه ایکس

در گیت های مبتنی بر اشعه ایکس، اشعه ایکس از جسم مورد نظر عبور می کند. این اشعه از اجسام با چگالی با به شدت جذب می شود و در مانیتور کاربر می توان اجسام فلزی را شناسایی کرد. معمولا اپراتور ها با استفاده از شکل جسم؛ نوع آن را تشخیص می دهند. البته این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که اجسام پلاستیکی و ... نیز با شدت روشنایی کمتر قابل شناسایی هستند.  این نوع عملکرد مشابه با عکس های رادیولوژی می باشد .

محتویات داخل یک چمدان تصویر دیده شده از چمدان در دستگاه گیت

گیت های مبتنی بر گاما یا نوترون 

 

یک گیت شناسایی مواد

در این نمونه از گیت ها ، تابش با ماده موجود در درون محموله ( این نوع اسکن برای خودرو استفاده می شود) برهمکنش می کند و تابش ثانویه ای تولید می شود. تابش ثانویه تولید شده توسط آشکارساز شناسایی می شود . 
این نوع اسکن برای موارد امنیتی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرد و می تواند مواد منفجره، مواد سمی و مواد مخدر را به خوبی تشخیص دهد. 

 ژنراتورهای نوترونی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته اند می توانند به عنوان چشمه های نوترونی های مورد استفاده قرار بگیرند.

 

سیستم مورد طراحی

شماتیکی از سیستم مورد طراحی در شکل زیر نشان داده شده است.

شماتیک کلی از هندسه مورد نظر در mcnp

 در این هندسه  پرتوهای گاما با طیف مشخص از چشمه مورد نظر ( دایره قرمز) تحت یک زاویه  وارد کولیماتور می شوند. 

هندسه کولیماتور به گونه ای است که پرتو ها به صورت یک باریکه   به جسم برخورد می کنند و توسط آشکارساز اندازه گیری می شوند.