آموزش MCNP-درس دهم- نمونه مشکلات در mcnp

  • صفحه اول
  • آموزش MCNP-درس دهم- نمونه مشکلات در mcnp
image

آموزش MCNP-درس دهم- نمونه مشکلات در mcnp

سوال:

سلام جناب اقای شامحمدی

در اجرای برنامه اگر با دو خطای پیوست مواجه شویم علت چیست؟

ایا می توانید راهنمایی بفرمایید چکونه می توانم برطرف کنم؟

تشکر از لطف شما

 

۱) bad trouble in xact     in routine getxst source particle no. starting random number = cross-section file actia mcplib04 does not exist. ۲)Error:problem reading file p9. The file could not be located.

 

 

 

جواب:

یه عنوان یک نکته کلی در همه زبان های برنامه نویسی خطاهای بعدی ممکن است در اثر خطای اول بوجود آمده باشد خطای اول ناشی از این است که فایل mcplib04  قابل تشخیص نیست برای رفع آن باید این فایل از پوشه کتابخانه در پوشه محل اجرای برنامه کپی کنید.  

 

مشکل در grincov هنگام تبدیل فایل مش تالی در mcnp

 

 

سوال:

باعرض سلام وتبریک سال نو. یک برنامه باتالی مش نوشته ام خروجی mdatc آن را وقتی در پنجرهgridconve می روم قبل از این که نام فایل دو یا سه بعدی بودن را مشخص کنم در همان مراحل اولیه خود به خود بسته می شود علت چیست؟

 

جواب:

مشکل در این است که پیش فرض این نرم افزار mdata است یا نام فایل را تغییر دهید یا در نرم افزار نام را عوض کنید اما اگر فایل خوانده می شود احتمالا ساختار فایل مناسب نیست مثلا برنامه تمام نشده است یا برنامه قبل از رسیدن به آخرین ذره قطع شده است.

 

 

 

جواب به خانم عفیفه زاده

 

 

سوال

سلام وقت بخیر چه طور میشه plot های سه بعدی رو مشاهده کرد؟ میشه نرم افزارهای لازم و  کارکردن باهاشون رو توضیح بدین من reflectiono vissed ... کار کردم اما نمیتونم سه بعدی پلاتم رو ببینم. ممنون از توجه شما

 

جواب:

  سلام با نرم افزار v میشه این کار را کرد در قسمت ۳D نرم افزار این قالیت وجود دارد. توی سایت مطالب زیادی در این رابطه هست.

 

سوال کاربران۴(کار کردن با tecplot)

سلام یک برنامه ساده با تالی مش مستطیلی نوشته ام mdatb ایجادشدبا girdconvکار کردم و حالا می خواهم فایل جدید رو که در girdconv ساخته شد در tecplot10 باز کنم خطای زیر را می دهد در ضمن فایل کرک crak.sfx رو هم دانلود کرده ام invalid layout file header if this was produced by aversion of tecplot older than version 7 use the cnvtec program to upgrade the file

جواب

فایلیهایی از نوع mdata محتوی داده های باینری هستند و برای تبدیل آنها به فایل های از نوع ASCII یعنی همان فایل های رایج از نرم افزار gridconv استفاده می شود. اگر تمام مراحل درست رفته باشید باید فایل تولید شده در هر نرم افزاری نوشتاری مانند texpad و nodepad و سایر نرم افزارها بازشود. حال چون نمیدانیم مشکل از کجاست دو راه حل باید امتحان کنید. ۱-امتحان کنید که ایا فایل با نرم افزار دیگری باز می شود یا نه؟ ( اگر باز شود مشکل از نرم افزار است و باید دوباره نصب شود) ۲- یک فایل نوشتاری دیگر را با نرم افزار باز کنید از صحت داده ها مطمئن شوید. تذکر: فایل خروجی در mdata منظم نیستند و برای ورود به این نرم افزار باید ابتدا داده ها منظم شوند و بعد وارد شود.

سوال خانم رستم پور

سوال

سلام آقای شامحمدی

استوانه ای به موازات محور z دارم می خواهم روی سطح بالایی استوانه پروتون بتابد

 z منبع در به فاصله ۰٫۵

 

لطفا ببینید چه جوری اصلاح کنم؟

با تشکر

 

جواب:

سلام

اگر مننظورتون چشمه سطحی است باید بعد از تعریف چشمه عبارت Sur=  را برابر با نام سطحی قرار دهید که قرار است ذره  تابش کند.

جواب به خانم رستم پور

سلام آقای شامحمدی

ببخشید وقتتون رو می گیرم

 در برنامه پیوست شده تعداد پروتونها در مس۶۵ را می خواهم بدست آورم

جواب mcnp به ازای یک ذره هست اشکال اینه که وقتی یک ذره به سلول رسیده پس تعداد پروتون ها در این سلول بزرگ تر مساوی یک باید باشد اما در خروجی کوچک تر از یک شده

براتون ممکنه راهنمایی کنید؟

 

با تشکر

 

 

جواب:

در کد جواب نهایی را بر تعداد تاریخچه تقسیم می کند و لذا نتیجه کم تر از یک می باشد چون برای مثال از ۱۰۰۰ ذره تعداد ۷۵۰ ذره میرسد پس ۷۵۰/۱۰۰<1 می باشد

پاسخ به سوال۳ (در کد مونت کارلو mcnp چگونه باید ماده ترکیبی را تعریف کنیم؟)

عنوان:

پاسخ به سوال۳ (در کد مونت کارلو mcnp چگونه باید ماده ترکیبی را تعریف کنیم؟)

سوال:

در کد مونت کارلو mcnp چگونه باید ماده ترکیبی را تعریف کنیم؟ مثلا اگه برای حفاظ نوترونی سلولی تعریف کرده باشیم که از پلی اتیلن(CH2) و اسید بوریک(۳H3BO) پر شده باشد، که چگالی شون با هم فرق میکنه. چطور درصد مربوط به عناصر روبرای ماده ترکیبی از این مواد که چگالیش را نمیدونیم وارد کنیم؟

جواب:

اگر فرض کنیم که این مواد به نسبت ۱:۱ ترکیب شده باشد برای این مواد می نویسیم.

m1 6012 1 1001 5 8016 3 5010 1

اما برای بدست آوردن مقدار چگالی از رابطه زیر استفاده می کنیم: