دانلود نرم افزار پردازش داده های هسته ای Njoy همه نسخه ها به همراه آموزش فارسی

  • صفحه اول
  • دانلود نرم افزار پردازش داده های هسته ای Njoy همه نسخه ها به همراه آموزش فارسی
image

دانلود نرم افزار پردازش داده های هسته ای Njoy همه نسخه ها به همراه آموزش فارسی

سیستم پردازش داده های هسته ای Njoy، کدی حاوی ماژول های مختلف است که داده های بفرمت ENDF را خوانده و پس از پردازش، آنها را بصورت کتابخانه های قابل استفاده در کدهای هسته ای تبدیل می کند. هرر ماژول عملیات خاصی را روی داده ا انجام می دهد. این ماژول ها در واقع برنامه های مستقلی هستند که از طریق فایل های ورودی و خروجی و تعداد کمی متغیر مشترک با هم ارتباط برقرار می کنند.

 

 

 

NJOY چیست؟

 در محاسبات قلب راكتورها كميت ها و خواص مختلفي مانند ضريب تكثير و توزيع شار نوترون بعنوان توابعي از مكان و زمان تعيين مي شوند كه براي محاسبه ميزان توان توليد شده و توزيع دماي سيستم بكار مي روند. برای محاسبه توزيع شار نوترون معادله ترانسپورت نوترون بايستی حل شود.

در يك راكتور شكافت، نوترون توليد شده در حين كند شدن در اثر واكنش هاي مختلف، فوتونها و ذرات باردار را بوجود مي آورد، چون انرژي در داخل قلب راكتور بين نوترونها، فوتونها و ذرات باردار توزيع شده بنابراين بايستي معادله اي شبيه معادله  ترابرد براي هر دسته از ذرات نوشت وچون هر دسته از ذرات مي توانند دسته ديگر را بوجود آورند، اين معادلات يك مجموعه معادلات جفت شده خواهند بود.

بدليل مسافت آزاد ميانگين كوتاه ذرات باردار در مقايسه با نوترونها و فوتونها، مي توان فرض كرد كه اين ذرات در محل بوجود آمدن، انرژي خود را از دست مي دهند. بنابراين معادله ترانسپورت را براي ذرات باردار در نظر نمي گيريم و ليكن توليد ذرات باردار در نظر گرفته خواهند شد، زيرا نشر ذراتي مانند پروتون، دوترون، تريتون و آلفا مي توانند گازهاي هيدروژن و هليوم را توليد نمايند.

نکته مهمی که در اينجا بايد به آن توجه کرد، وابستگی اين محاسبات به داده های هسته ای است. بدين معنی که بدون داشتن داده های صحيح امکان تعيين توزيع ذرات در داخل قلب وجود ندارد. در قسمت بالا گفته شد كه ما تنها معادلات ترانسپورت نوترون و فوتون را در نظر مي گيريم كه اين معادلات بدليل توليد يكي توسط ديگري جفت شده اند.

حل همزمان اين معادلات مشكل بوده و اقتصادي نيست. براي ساده كردن مساله، توليد نوترون توسط فوتون در نظر گرفته نشده است و فرض مي شود فوتونها تنها در واكنش جذب پرتوزا توسط نوترون توليد مي شوند. با اين فرض معادله ترانسپورت نوترون مي تواند بطور مستقل حل شود. سپس توزيع نوترون بدست آمده براي تعريف چشمه فوتون در معادله ترانسپورت فوتون مي تواند بکار رود.

از مطالب بالا به اين نتيجه مي رسيم که سطح مقاطعي كه بايستي در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  1. واكنش هاي نوترون
  2. توليد فوتون در اثر واكنش هاي نوترون
  3. واكنش هاي فوتون
  4. توليد گاز يا ذرات باردار ناشي از واكنش هاي نوترون
  5. اثرات توليد حرارت (KERMA1)

از پنج دسته بالا، توليد ذرات باردار و اثر توليد حرارت از توزيع نوترونهاي بدست آمده در محاسبات تعيين مي شوند. از سه دسته داده هاي ديگر بحث اصلي را بر بيان واكنش هاي نوترون قرار ميدهيم.

براي حل معادله  ترابرد به سطح مقطع كل، سطح مقاطع انتقال، تعداد ذرات حاصل از واكنش  و توزيع هاي انرژي و زاويه اي براي هر واكنش نياز داريم. برای بررسی تغييرات ناشی از Burnupنيز به سطح مقاطع واکنش های مختلف، نيمه عمر و احتمال توليد هسته ها ناشی از واکنش يا جذب هسته های ديگرنياز خواهيم داشت. از اين داده ها، تنها سطح مقاطع، نياز به پردازش دارند و بقيه داده ها را می توان مستقيماً در مسايل بکار برد.

هنوز يك تئوري جامع كه بتواند تمام سطح مقاطع هسته اي را بدست دهد، وجود ندارد. بنابراين سطح مقاطع موجود، تركيبي از اندازه گيري هاي آزمايشي و مدلهاي هسته اي مي باشند كه در بانكهاي اطلاعات هسته اي بعنوان داده هاي ارزشيابي شده در دسترس مي باشند. فرايند آناليز سطح مقاطع اندازه گيري شده توسط آزمايش، تطبيق آنها با پيش بيني هاي محاسبات مدلهاي هسته اي و كوشش براي استخراج مقدار صحيح يك سطح مقطع، "ارزشيابي " ناميده مي شود. در نهايت پارامتري كردن و تهيه اطلاعات بصورت جداول، يك "مجموعه اطلاعات ارزشيابي شده" را توليد مي كند. 

 

نقش ماژول ها در NJOY چیست؟

 سيستم پردازش داده هاي هسته اي  ،NJOYكدي حاوي ماژول هاي مختلف است كه داده هاي بفرمت  ENDFرا خوانده و پس از پردازش، آنها را بصورت كتابخانه هاي قابل استفاده در كدهاي هسته اي تبديل مي كند. هر ماژول عمليات خاصي را روي داده ها انجام مي دهد. اين ماژول ها در واقع برنامه هاي مستقلي هستند كه از طريق فايل هاي ورودي و خروجي و تعداد كمي متغير مشترك با هم ارتباط برقرار مي كنند

دانلود نرم افزار NJOY

 نرم افزار NJOY نسخه 97 به همراه دانلود منوال و منوال فارسی و چند نمونه مثال در لینک دانلود قرار داده شده است. 

روش اجرای برنامه ورودی و تولید خروجی در NJOY

1)  برای اجرای برنامه با استفاده از NJOY باید ابتدا دستورات ورودی را در یک فایل بنویسید. برای مثال فرض میکنیم که عنوان برنامه ورودی partoyar.inp باشد.

2)  یک بچ فایل ( فایل با پسوند bat) می سازید و دستورات زیر را در آن مینویسید

NJOY <partoyar.inp

pause

3) بعد از چند تاثیه دو خروجی تولید می شود. 

یک فایل به نام Output که روند اجرای خروجی را دارد و فایل خروجی برنامه که همان سطح مقطع می باشد و بستگی به نوع ماژولی که استفاده می شود خروجی آن فرق دارد. 

حال از این فایل میتوانید در برنام های دیگر استفاده کنید 

لینک مطالعه بیشتر

https://t2.lanl.gov/nis/njoy/njoy01.html

 سخن پایانی

در این مقاله منتشر شده از وب سایت پرتویار سعی بر این شد که ضمن معرفی اجمالی نرم افزار NJOY فایل ها و آموزش های لازم برای مطالعه گسترده تر برای خواننده عزیز فراهم شود. 

اما حتما مطالعه این مقاله زمینه ساز سوالات بیشتری خواهد بود و لذا از شما کاربر عزیز خواهش میکنم. در صورتی که سوال یا ابهامی دارید در قسمت نظرات سوالات خود را مطرح کنید تا با دقت به سوالات شما پاسخ داده شود.

 

 

قیمت: 270,000 270,000 تومان اضافه به سبد